Mentale ondersteuning
Coaching

Burn-out is de beroepsziekte van deze tijd. Een op tien werkenden heeft er last van en de ziekte kent een vast patroon. Meestal gaat het over positieve, verantwoordelijke, enthousiaste en zorgzame mensen op wie je altijd kunt rekenen en die jarenlang hard werken en lange dagen maken. Als dan ook het privéleven meer tijd vraagt, er kinderen komen en veel verplichtingen zijn, krijgen ze vaak na een tijd vage klachten zoals hoofdpijn, nerveuze tics, rugklachten, slaapproblemen of bijvoorbeeld kaakklachten. Vaak worden de klachten genegeerd en op een bepaald moment storten ze letterlijk en figuurlijk in.  Anderen hebben last van zware paniekaanvallen, trillen, acute pleinvrees, depressie, schildklierproblemen, chronische aandoeningen en/of voortdurend huilen.


's Morgens gemotiveerd de dag starten, overdag stressvrij achter uw bureau zitten en 's avonds vol energie sportief actief zijn: gaat niet? Gaat wel! Met de unieke Mind Master Green Energy Formula. Het geheim: Mind Master doet 2 belangrijke dingen tezamen! Enerzijds draagt Mind Master bij tot een normale energiestofwisseling en anderzijds tot de bescherming van de cellen tegen oxidatieve stress. Resultaat: minder stress, meer prestatie.

Leef uw leven actief en vol energie!

Voeding kan herstel van een burn-out bevorderen. Wat is gezond? Wat wel en wat niet? .

Heb je vragen hierover stuur een mailtje....

Samen zoeken we naar de juiste oplossing om de stress aan te pakken en je te beschermen tegen oxidatieve stress.

Oxidatieve stress

We staan er waarschijnlijk amper bij stil, maar in ons lichaam zijn voortdurend complexe chemische processen aan de gang.

Denk bijvoorbeeld maar aan onze stofwisseling. Dit proces is onontbeerlijk voor het optimaal functioneren van ons lichaam, omdat het voedingsstoffen omzet in andere broodnodige stoffen.

Wat veel mensen echter niet weten, is dat tijdens onze stofwisseling ook 'sporen' worden achtergelaten. Deze sporen zijn stoffen die schadelijk zijn voor ons lichaam. Een teveel aan deze schadelijke stoffen kan oxidatieve stress veroorzaken, met heel wat gezondheidsklachten -en risico's tot gevolg.

Wat is oxidatieve stress?

Zoals daarnet vermeld, kunnen er schadelijke stoffen vrijkomen tijdens stofwisselingsprocessen in ons lichaam. Deze stoffen worden ook wel vrije radicalen genoemd. De productie van deze radicalen is op zich niet zo problematisch, zolang er niet te veel vrijkomen.

Maar wat gebeurt er nu precies wanneer er zich te veel vrije radicalen in ons lichaam bevinden? Wel, vrije radicalen gaan een reactie aan met zuurstof. Vervolgens vallen ze gezonde lichaamscellen aan, omdat ze op zoek zijn naar elektronen, waar ze zelf niet over beschikken.

Op die manier raken onze gezonde cellen echter beschadigd en kunnen ze niet meer optimaal functioneren. We spreken in dat geval van oxidatieve stress. Dat kan heuse gezondheidsrisico's met zich meebrengen. In het ergste geval kunnen zelfs onze genen aangetast raken.

Vrije radicalen komen echter niet alleen vrij door stofwisselingsprocessen. Ze kunnen ook op andere manieren in ons lichaam terechtkomen. Zo zijn er heel wat externe factoren die ervoor zorgen dat de productie van vrije radicalen in ons lichaam toeneemt. Boosdoeners zijn hier onder andere:

  • Ongezonde voeding
  • Vervuilde lucht
  • Overmatige blootstelling aan de zon
  • Alcohol
  • Roken
  • Psychische stress
  • Gebruik van bepaalde medicijnen

Wat zijn de symptomen van oxidatieve stress?

Oxidatieve stress wordt vooral gekenmerkt door een aantal vaak voorkomende symptomen. Het gaat hierbij om ongemakken zoals

  • Vermoeidheid
  • Geheugenverlies of niet meer helder kunnen denken
  • Huidveroudering en grijs haar
  • Spier- en gewrichtspijn
  • Hoofdpijn
  • Gevoeligheid voor geluid
  • Verminderd zicht
  • Kwetsbaarheid voor infecties
  • ...

Kan jij meerdere van deze symptomen aanvinken? Dan bestaat de kans dat jij aan oxidatieve stress lijdt.

Soms is dat echter niet altijd goed merkbaar. Zo kan het zijn dat je je nog altijd goed in je vel voelt, terwijl je weerstand in feite al sterk achteruitgegaan is. Pas wanneer je ziek wordt en je een beroep moet doen op je afweersysteem, merk je dat je lichaam minder goed gewapend is tegen bijvoorbeeld een gewone griep of een verkoudheid.

Wat zijn de mogelijke gevolgen van oxidatieve stress?

Wanneer onze cellen beschadigd zijn, hebben ze extra veel energie nodig om enigszins normaal te kunnen blijven functioneren. Aangezien die extra energie niet altijd voorhanden is, wordt ons lichaam vatbaarder voor allerlei virussen en bacteriën. Een verminderde weerstand is dus een belangrijk gevolg van oxidatieve stress.

Maar er is meer: oxidatieve stress kan ook heel wat andere gezondheidsproblemen uitlokken of verergeren. Het kan hierbij gaan om aandoeningen zoals diabetes, huidveroudering, hart- en vaatziektes, beroertes, en in het slechtste geval zelfs kanker.

Hoe kan je oxidatieve stress behandelen of voorkomen?

Oxidatieve stress kan dus je gezondheid ernstig beschadigen. Daarom is het belangrijk om oxidatieve stress zo goed mogelijk te behandelen, of, indien mogelijk, zelfs te voorkomen.

In de eerste plaats speelt ons lichaam zelf een belangrijke rol in het bestrijden van vrije radicalen. We beschikken namelijk over een natuurlijk afweersysteem dat bestaat uit tal van verdedigingsstoffen. Dit zijn vitaminen, enzymen, mineralen, aminozuren en proteïnen die gegroepeerd worden onder de noemer van de antioxidanten. Deze zijn van nature aanwezig in ons lichaam, maar worden voor een deel ook aangevuld door de voeding die we binnenkrijgen.

Het probleem is echter dat we door onze vaak ongezonde voedingspatronen niet meer voldoende antioxidanten opnemen, waardoor we vatbaarder worden. Om de strijd met oxidatieve stress aan te gaan, is het daarom belangrijk om onze eetgewoontes aan te passen, zodat we meer voedingsmiddelen binnenkrijgen die rijk zijn aan antioxidanten. Voorbeelden van dergelijke voedingsmiddelen zijn groenten, fruit, knoflook, groene thee, vis en noten.

Burn up you're energy


Heel veel mensen hebben een tekort aan energie door langdurige stress,hormonale
onbalans,.....

Een maaltijd beïnvloedt direct
hoe je je voelt. Wanneer je bijvoorbeeld suikerrijk eet, zal je dat meteen
merken in je lichaam. We zijn het ons alleen niet alle gevallen meer bewust,
wanneer we weer meer naar de (soms subtiele) signalen van ons lichaam
luisteren, kan dat ontzettend veel energie opleveren. Krijg meer energie door
voeding, en lees in dit artikel hoe. Voeding kan jou namelijk meteen stabiele
energie geven voor meerdere uren. Als je meer energie kunt gebruiken is de
allereerste stap om je bewust te worden wat je energie KOST, en dit weg te
halen uit je voedingspatroon.

Na een zware avondmaaltijd met
kaas, vlees en bijvoorbeeld pasta heb je daarna meestal geen energie meer om
nog iets actiefs te doen. Maar andersom werkt het ook, van slechts één gezonde
maaltijd vol verse ingrediënten die je energie geven voel je je meteen fitter.
Na een maaltijd met gezonde ingrediënten krijg je een constante energie, niet
eerst de energiepiek en meteen daarna een dal van een suikerrijk
voedingsmiddel. Je kunt het vergelijken met een auto, als je daar niet de
juiste brandstof in stopt houdt hij vroeg of laat op met rijden. Wat je eet
bepaalt dus in grote mate hoeveel energie je hebt om de dag door te komen. Een
ongezond voedingspatroon geeft je lichaam niet alleen minder energie, het kost
je lichaam ook meer energie, en een direct gevolg daarvan is dat je je eerder
futloos en moe voelt. Vaak voelen we ons niet lekker doordat we ons op de
automatische piloot voeden met stoffen die ons lichaam eigenlijk niet goed
verdraagt, bijvoorbeeld als ons lichaam te hard moet werken om ze te verteren.
Je merkt het haast niet, je accepteert gewoon dat je je een beetje opgeblazen
voelt na een stevige maaltijd. Of dat je altijd moe bent na het eten (je hebt
immers een lange werkdag achter de rug). Je weet niet meer beter, maar toch kan
het echt anders. Je kunt veel meer energie hebben (zelfs na een lange werkdag)
wanneer je voedingsmiddelen gaat vermijden die belastend zijn voor je lichaam,
en voedingsmiddelen toevoegt die je energie geven.

       Eten is een noodzaak bewust eten is een kunst.